Na alle inspanningen een rustige wandeldag

19 maart 2022 - La Souterraine, Frankrijk

Dag 7  17 km

Nadat ik de nacht in een koud tochtig huis ben opgestaan ben ik weer op pad gegaan. Het pelgrimsonderkomen moet nog opgeknapt worden. De verwarming bestond uit een klein antiek oventje,dat met vochtig berkenhout werd gestookt. Lang niet voldoende om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ik ben er nog net niet ingekrompen. De nachtrust had ook wat beter gekund. Behalve dat het koud was,lag ik op een bed,dat hard was als een plank. Nu houd ik niet van zachte bedden,maar dit was wel erg Spartaans. Na zo'n inspannende tocht kun je overal wel slapen en dat deed ik dus maar. De douche was nog niet klaar en het toilet was een biotoilet,zodat je na elk gebruik er een kommetje zaagsel in moest gooien. De beheerder deed overigens erg zijn best om het mij naar de zin te maken. Omdat hij zelf moest werken had hij zijn vriendin vooruit gestuurd. Deze maakte mij wegwijs in het huis. Ze wees me ook aan waar etenswaren te vinden waren. Daar viel wel iets van te brouwen. Risotto,macaroni en diverse blikken met bonen en andere groentes. De vriendin heeft me ook nog geholpen met het zoeken naar een overnachtingsadres. Maar helaas kwam ze niet verder dan ik. Het zal dus wel een hotel worden.Na een simpele wandeling door een overigens wel mooie natuur,voornamelijk over asfaltwegen kwam ik in La Souterraine. Ik dacht,  nu ik er toch ben,loop ik even langs de pelgrimsopvang die ik per telefoon nog per mail kon bereiken. Ik belde aan,behalve een hond in de tuin geen reactie. Net op het moment dat ik wilde vertrekken,hoorde ik wat gestommel. Ik besloot nog even te wachten. En ja hoor de deur werd geopend. Ik stelde mij voor en zei dat het mij een goed plan leek bij hem te overnachten. De Engels sprekende man zei dat het helemaal geen goed idee was. Zijn vrouw die de herberg beheerde was in Engeland. Hij wist van toeten nog blazen. Hij kon me zelfs geen bed aanbieden. Dus werd het toch het hotel. Daar zit ik nu. En wat doe je in een hotel? Je wast je kleren.Hangt ze over de verwarming om te drogen en je gaat zelf in bad.Omdat je nog wat tijd overhoud ga je de toerist uithangen,bekijkt wat winkeltjes en maakt wat foto's van het stadje. Het is bovendien een goede plek om een blog te schrijven,in een goede stoel. Voor morgen is het me gelukt een plek te vinden in een goedkope Gîte,dus   a demain.