Camino betekent mooie ontmoetingen en interessante gesprekken

12 april 2022 - Zubiri, Spanje

Dag 30  28 km

De heftige dag van gisteren dreunde vandaag nog na. Het onderwerp aande ontbijttafel was de storm op de berg. Iedereen had een flinke strijd moeten leveren. Jong of oud,goed getraind of minder goed getraind. Uiteindelijk had Iedereen ook een gevoel van voldoening dat het toch gelukt was tijdig in Roncesvalles aan te komen. Toen we vanmorgen vroeg vetrokken, we werden al om 6.00 uur gewekt,regende het. Dat was na de barre weersomstandigheden van gisteren wel te verdragen. De regen duurde tot halverwege de ochtend. Toen het eenmaal droog was, kwam de zon ook door. Het werd uiteindelijk zelfs prettig wandel weer. Voor één uur was ik reeds op mijn plaats van bestemming. Eén van mijn 3 roommates,de Belg,die  in een hoog tempo vlot vertrokken was,kwam ik daar ook tegen. Hij wilde nog verder lopen. Ik voelde  me nog fit en besloot ook nog verder te gaan ongeveer 6km zei ik. Ook dat ging vlot. Toen ik een poosje in de Herberg was kwam de Belg ook binnen. We hebben leuke gesprekken over Nederlanders en Belgen gevoerd. Dat is echt iets voor de Camino. Leuke ontmoetingen met leuke mensen en leuke gesprekken. Met één van de andere roommates had ik een interessant gesprek over zijn motieven om de Camino te gaan lopen. Hij is een Wehlsman. Zijn zus heeft hij al 6 jaar niet gezien. Zij woont namelijk in Californië. Deze zus is nu onderweg op de Camino. Om zijn zus te kunnen zien gaat hij nu ook de Camino lopen. Alleen is zijn zus hem 5 dagen vooruit. Dus zegt deze ex-militair: ik ga 40km per dag lopen om mijn zus in te halen. Het mooie is dat mijn broer,die ik ook al enkele jaren niet gezien heb ons in Santiago de Compostella gaat verwelkomen. Wat een prachtig verhaal. In " Sint Nicolaas" waar ik nu verblijf, sprak ik een actieve militair. Hij komt uit Litouwen en is Kapitein in het leger. Op mijn vraag of hij zich niet ongerust maakte, gezien de inval van Rusland in Oekraïne, was zijn reactie: eerlijk gezegd ben ik er wel blij om. Het Russische leger is nu zo verzwakt,dat wij er geen last van zullen hebben. Natuurlijk is het vreselijk voor de Oekraïne, maar voor  de Balkanstaten is het mooi. Dit zijn een paar voorbeelden van ontmoetingen en gesprekken,die je tijdens de Camino kunt hebben. Vaak mooie gesprekken en gesprekken die werkelijk ergens over gaan.

Morgen weer meer,

fijne avond.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Louis M G A Esser:
    12 april 2022
    Excusez moi cher trois-bisous..mais la signification de "Camino" est..CHEMIN..🤣🤣👍🏃
  2. Drikus:
    13 april 2022