De verhalen van de Camino

30 april 2022 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Dag 49 27 km

Gisteravond nog even met Roelof en Arie de stad in geweest om wat te eten. In Spanje begint 's avonds de etenstijd om 21.00 uur. Rijkelijk laat voor een pelgrim  die vanaf ongeveer 21.30 uur op zijn bed ligt. Er was ook nog een restaurant,waar we om 20.00 uur terecht konden. Dus wij daar naartoe. We wilden wel een dagmenu. De ober zei dat wij daarvoor binnen moesten zitten. We zaten echter liever op het teras. Daar bleek ook nog een plekje vrij te zijn. Dus wij streken daar neer. Een pilsje besteld en vervolgens gevraagd om de menukaart.Omdat niemand van de bediening een andere taal dan Spaans sprak, ging dat allemaal nog niet zo gemakkelijk. Met 3 paar armen en benen maakten we duidelijk wat we wilden. Weer werd er naar binnen gewezen. We dronken ons pilsje op en liepen vervolgens naar binnen. Daar maakte de ober ons duidelijk dat er een dagmenu was  bestaande uit 4 gerechten. Zoals hij het beschreef klonk het aantrekkelijk, dus wij gingen ervoor. Als eerste kregen we kaas met Spaanse ham en brood. Gevolgd door een pastijtje. Daarna een salade met olijven en tenslotte vlees van de gril met Vlaamse friet. Alles in ruime hoeveelheden. Daarna vroeg de ober of we ijs of yoghurt als toetje wilden. Nou een ijsje ging er nog wel in.Het maal werd afgesloten met een kopje koffie. Bij het afrekenen waren we per persoon inclusief een glas wijn,bier en water het kapitale bedrag van€ 13,00 kwijt. Daar kun je nog een keer van uit eten gaan. Tijdens de Camino krijg je veel verhalen te horen, mooie verhalen,ontroerende verhalen of zo maar verhalen. Roelof is ook een man met een verhaal Op de één of andere manier, trek ik hem aan. Na onze eerste ontmoeting in Leon kom ik hem dagelijks tegen. Hij is dan degene die mij ziet. Tijdens één van die ontmoetingen hebben we iets langer met elkaar gepraat. Ik vertelde hoe Gonnie het moeilijk vindt om alleen in Hengelo achter te blijven. Op sommige dagen heeft ze last van eenzaamheid. Roelof had me al verteld dat hij onlangs een periode van hard werken en carrière maken heeft afgesloten. Roelof is in Wageningen afgestudeerd als landbouwkundig ingenieur. Daarna heeft hij de studie dierenarts gedaan en enkele jaren als dierenarts gewerkt. Vervolgens is hij het bedrijfsleven ingegaan en had hij leidinggevende functies bij een bedrijf voor agrarische producten. Uiteindelijk werd hij daar directeur. Hij werkte 80 uur per week en reisde veel naar het buitenland.Zijn zoontje van 9 heeft hij nauwelijks zien opgroeien. Ook voor zijn vrouw was hij er weinig. Albert wil de Camino gebruiken om te kijken hoe hij er meer kan zijn voor zijn gezin. Inmiddels heeft hij zijn baan opgezegd en is er met een goede regeling uitgegaan. Albert zegt dat zijn vrouw in tegenstelling tot Gonnie, goed tegen het alleen zijn kan. Zij heeft hem nog aangespoord om de Camino te gaan lopen om tot inzicht te komen. Ik merk op dat het wat tegenstrijdig lijkt, als hij weg gaat terwijl het probleem is dat hij te veel van huis was, Roelof vindt dat niet tegenstrijdig omdat hij al gestopt is met zijn werk en zich voorgenomen heeft het anders te doen.Dat zijn vrouw hem de ruimte geeft om de Camino te gaan lopen zou ook kunnen betekenen dat ze het wel best vindt dat Roelof een poosje weg is. Roelof zegt dat dat niet het geval is. Hij heeft dagelijks contact met zijn gezin. De volgende dag vetrekken we samen. Na een paar uur wandelen zegt Roelof dat hij afgesproken heeft zijn vrouw te bellen. Hij zegt dat ik gewoon door kan lopen en dat hij mij wel in zal halen. Af en toe kijk ik eens om of Roelof al in aantocht is, maar hij is in geen velden of wegen te zien. Na enkele uren denk ik jammer,die zie ik niet meer. Als ik in de rij voor de Albergue sta,om me in te laten schrijven, wordt er op mijn schouders getikt, Roelof. Hij moet veel moeite gedaan hebben om mij in te halen. Als we later op onze kamer zitten zegt Roelof dat zijn vrouw hem gezegd heeft dat ze wil scheiden. Roelof heeft gevraagd of hij haar besluit nog kan beïnvloeden, hij wil als hij terug is er meer voor zijn gezin zijn. Zijn vrouw heeft hem laten weten dat haar besluit vast staat en dat Roelof dat niet meer kan veranderen. Voor Roelof kwam dit als donderslag bij heldere hemel. Hij beseft nog niet wat dit voor consequenties voor hem heeft. Hij is nu vooral bezig met wat de Camino hem brengt. Ook dit soort zaken kunnen dus tijdens deCamino plaatsvinden.Dan nog iets over het Amerikaanse echtpaar in de Herberg in Foncebadon is wel leuk om te vermelden. Dit echtpaar heeft ook de Camino gelopen en is weg van Spanje. Toen Trump de verkiezingen won, wilden zoniet langer in Amerima wonen en zijn ze naar Spanje geëmigreerd.

a mañana