Aangekomen in Santiago

7 mei 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Dag 56  4.5km

Vandaag maar een kort stukje om bij de kathedraal in Santiago te komen. Van Monte do Gozo naar Santiago is slechts 4km. Achteraf bleek het een goede keuze te zijn geweest om ' s ochtends vroeg in Santiago aan te komen. Zeker op zaterdag. Toen ik aankwam was het nog erg rustig op het centrale plein voor de kathedraal. Ook bij het melden bij het pelgrims bureau, was het nog niet al te druk. Er stond inmiddels al wel een rij voor de deur te wachten. Het melden moest via een QRcode. Daarna kreeg je een code terug, die je moest invullen. Dat laatste lukte niet zo. Met behulp van een Duitse QR scanner is het uiteindelijk dan toch gelukt. Toen ik klaar was heb ik een herberg op gezocht. Ook dat bleek soepel te verlopen. De herberg die ik had uitgezocht bleek nog voldoende plaats te hebben. Ik heb gelijk maar gereserveerd voor aanstaande donderdag als ik terug kom uit Fisterre. De eigenaresse is een sympathieke Spaanse vrouw. Nadat ik me in de Herberg geïnstalleerd had, ben ik terug gelopen de stad in. Daar was het overigens heel gezellig. Terrasjesvolop bezet. Veel winkelend publiek. Op sommige plekken speelden ook nog straat muzikanten. Bij de kathedraal aangekomen voor de pelgrimsmis, bleek het al behoorlijk druk te zijn. De kathedraal puilde hellemaal uit. Vele tientallen mensen, waaronder ik hadden geen zitplaats en moesten de hele mis staan. Ik viel trouwens wel met de neus in de boter. Er werd juist tijdens deze mis gezwaaid met het grote wierrook vat, de botafumeiro. Dat ziet er indrukwekkend uit. Zo'n enorm vat dat meters omhoog door de kathedraal zwaait. Na de mis ben ik nog even de stad in gegaan. Heb wat boodschappen gedaan. Tenslotte een magnetron maaltijd klaargemaakt en gegeten. Daarna mijn kamer opgezocht. Kan ik nog wat dingen uitzoeken over de tocht naar Fisterre.

Voor nu,

a mañana

1. Louis M G A Esser:
    7 mei 2022
    'n Knappe prestatie "Trois bisous"/Drikus!!
    Gefeliciteerd!
    Het plaatsje waar je nog heen wil heet Finisterre..
    (denk maar aan het Franse 'finir' -finish- en 'terre'/terra..)

"De weg naar het einde van de wereld
    Deze korte Camino is de enige pelgrimsroute die in Santiago de Compostella begint. Finisterre wat letterlijk het einde van de wereld in het Latijn betekent was de plaats waar de apostel Jacobus voor het eerst voet aan land zou hebben gezet op het Iberische schiereiland"

Veel geluk!
    L.🙏😎
  2. Drikus:
    8 mei 2022
    Dank je monsieur Esser. Mooi dat je nog wat informatie hebt opgezocht👍
  3. Gerrit Brinkers:
    8 mei 2022
    Drikus,gefeliciteerd met disse onmeundige lopende , deenkende tocht as tukkerse apostel.Goeje reis terugge wieleu hopt OE gauw in goeije gezondheid te zeen en bie te proeten. Dini van Lokjan en Get van Derk van Getjan van Petrullie Kloppert.
  4. Drikus:
    Daankens weert 😀😀
  5. Fred Ziegerink.:
    9 mei 2022
    Gefeliciteerd Drikus Fantastisch dat je doel heb bereikt. Nil volentibus Arduum. Bedankt voor de verslaggeving en mooie foto’s.