Naam:
103
Foto’s:
922

Over mij

Ik ben getrouwd. Heb twee kinderen en vier kleinkinderen. Ik houd van reizen, met de camper eropuit,fietsen en wandelen. Sinds oktober 2018 ben ik gepensioneerd. Heb gewerkt als maatschappelijk werker en als wijkcoach in Enschede.

Over mijn reis

Op 18 maart 2019 start ik vanuit mijn huis in Hengelo de Camino naar Santiago de Compostella. Een voetreis van ruim 2500 km.

Waarom?                                                                                                                                                           Op deze vraag zijn er net zoveel antwoorden mogelijk als wegen die naar Santiago de Compostella leiden. Voor mij gelden in ieder geval de volgende redenen.

- Daarom                                                                                                                                                               Een even niets- als veelzeggend antwoord. Dagelijks stellen mijn echtgenote Gonnie en ik elkaar meerdere keren de vraag waarom?, waar altijd als eerste reactie, daarom op volgt. Dat is de humor, die we met elkaar hebben. Als kind leerde ik daarom is geen antwoord. Toch kan daarom van alles betekenen, zoals omdat het mogelijk is, of omdat ik het graag wil, omdat het niet anders kan enz. Hieronder mijn daaroms.

- Omdat ik het kan.                                                                                                                                               Ik voel mij zowel lichamelijk als geestelijk fit genoeg om de tocht aan te kunnen. Ik besef dat dit een voorrecht is. Ik ken veel mensen  van mijn leeftijd en zelfs jonger, die om verschillende redenen grote moeite hebben, met zelfs de geringste lichamelijke inspanning of die beperkingen in hun denkvermogen ondervinden.

- Omdat ik het moet                                                                                                                                         Er is een kracht of energie in mij een innerlijke drijfveer die me zegt dat ik dit moet doen. In de verwachting dat het me veel zal opleveren.

- Om te ontmoeten                                                                                                                             Ontmoeten is niet moeten. Iedereen moet veel in zijn of haar leven. Moeten werken is een van die dingen. Ik hoef niet meer te werken. daarnaast wil ik andere dingen ook niet meer te hoeven doen. Zowel dingen die anderen (bijna verplichtend) van mij verwachten, als dingen die ik van mijzelf moet . Ook van ontmoeten in de zin van iemand tegenkomen verwacht ik het nodige van deze reis. Er zijn veel interessante mensen onderweg en ik ben benieuwd wie ik daarbij tegenkom. Tenslotte gaat het ook om de ontmoeting met mezelf. Ik heb immers alle tijd om dingen te ervaren en te overpeinzen.

- Om grenzen te ontdekken en te verkennen                                                                                         Grenzen zijn nodig om een territorium voor jezelf of voor een gemeenschap af te bakenen. Grenzen waarbinnen je je veilig en vrij kunt voelen. Het opzoeken en overschrijden van grenzen geeft je nieuwe inzichten, voldoening en maakt groei mogelijk. Het biedt weer andere, grotere vrijheden.

- Om zin te geven aan mijn bestaan                                                                                                             Nu ik niet meer werk, niet meer beroepsmatig mensen help, ga ik nadenken hoe ik op een nieuwe manier zodanig mijn dagen kan vullen, dat het mij het gevoel geeft dat ik zinvol bezig ben.

Bezochte landen

Ik heb 47 landen (19%) bezocht:

Afghanistan, Albanië, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Hongarije, India, Iran, Israël, Italië, Jordanië, Kroatië, Luxemburg, Macedonië, Malta, Marokko, Mexico, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Pakistan, Polen, Portugal, Saoedi-Arabië, Servië, Slovenië, Slowakije, Soedan, Spanje, Syrië, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zweden, Zwitserland.