Na regen komt zonneschijn

16 april 2019 - Vézelay, Frankrijk

Dag 30 Betty-sur-Cure Vezelay 21 km

Vandaag begon met koude regen en harde wind. Een geluk bij een ongeluk was dat het vandaag een minder zware etappe was dan gisteren. Ik moet er niet aan denken dat we gisteren in dit weer hadden moeten lopen. Later op de middag klaarde het wat op.Het landschap was weer mooi, vooral de stukken door het bos. Het laatste stuk was nog even flink klimmen. Vezelay is prachtig gelegen op een heuvel. Om daar te komen moet je wel even flink aan de bak. Maar dan heb je ook wat een mooi gelegen stadje met mooie huizen en een basiliek. Vandaag had ik een meevaller. Niqi een Vlaamse zag me naar boven zwoegen. Ze zei dat het met stokken een stuk beter zou gaan. Ze bood me haar stokken aan. Later desnoods morgen zou ik ze haar terug mogen geven. Zo'n aanbod ga je natuurlijk niet weigeren. Ik moet bekennen, ondanks mijn sceptis  vormden destokken een erg goede ondersteuning. Vooral bergop, maar ook bergaf en op moeilijke passages. Na 5 km kwam ik Niqi weer tegen. Op haar vraag of de stokken bevielen, kon ik alleen maar bevestigend antwoorden. Ze had me al verteld dat ze ze niet meer nodig had. Ik vroeg haar of ik ze van haar over kon nemen. Dat kon. Als tegenprestatie vroeg ze me haar op de hoogte te houden van mijn tocht en haar te informeren over geschikte overnachtings mogelijkheden. Ze wilde in de toekomst verder gaan lopen. Ik vond het een prima deal en vervolgde mijn weg met stokken. Wie had dat ooit gedacht? Nog even iets over zondag. Het benedenmaatse verblijf in Chablis. Tot nu toe is me vooral opgevallen hoeveel vertrouwen mensen in je hebben. Ze stellen hun hele huis en alles wat daarbij hoort aan jouw ter beschikking. Soms moeten ze weg en dan wordt er gezegd doe alsof je thuis bent. Er zijn ook andere plekken waar je kunt verblijven, zoals abdijen, bijgebouwen van een kerk, andere kerkelijke opvang, stedelijke onderkomen en speciale pelgrimsherbergen. Als Pelgrim weet je dat niet elke opvang dezelfde kwaliteit biedt. Van te voren weet je meestal niet waar je terecht komt. Valt het tegen dat heb meestal geen andere keuze. Je de hele dag gelopen, bent moe en dan nog eens 2,5 km doorlopen voor een hotel doe je ook niet zo snel. Veel pelgrims zijn tevreden met een warme ruimte een douche wc en een bed. In veel Franse dorpen is onderdak een probleem. De dorpen lopen leeg en voorzieningen als bakker, kruidenier en slager zijn er niet meer. Veel hotels sluiten. Het hotel in Chablis is op zondag gesloten. Als Pelgrim krijg je met die beperkingen te maken. Daarmee moet je leren omgaan. Na de nacht in Chablis stonden we maandagochtend bij de supermarkt om profiant voor onderweg aan te schaffen. Blijkt de supermarkt op maandag gesloten. We hadden als ontbijt brood en water. Dan maar gaan lopen en kijken of we onderweg wat kunnen kopen. Om 14.00 uur naar de supermarkt. Blijkt deze om 13.00 uur te sluiten. Marc heeft toen bij het plaatselijke restaurant gevraagd of deze wat eetbaars kon missen. Marc kreeg stukjes kip wat vlees en kaas mee. 's avonds hebben we met een cupasoup en wat stokbrood een heerlijke maaltijd van bereid. Je leert met simpele dingen tevreden te zijn. Dat geldt ook voor het overnachten. Natuurlijk mag je hieraan minimale eisen stellen. Anderzijds verwacht ik niet dat we het ergste gehad  hebben. Met name de herbergen in Spanje zijn soms van slechte kwaliteit. Een heel verhaal voor vandaag. Straks hoop ik nog iets van Ajax te kunnen zien. Dat is vaak ook afwachten. Voor morgen heb ik een rustdag gepland. Kan ik nog iets van Vezelay zien. Allemaal een fijne avond en tot morgen. Drikus

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elisabeth:
    16 april 2019
    Ja een mijlpaal Drikus aankomen in Vezelay! Chapeau. En stokken fijn man, ik had ze niet willen missen! Nou jij bent kennelijk een tevreden mens, ik ook maar ik wilde wel een fatsoenlijk onderkomen, vond het ook niet erg om daar zo nodig extra voor te betalen, ik had immers gespaard. En als je in Spanje 5 euro meer betaald heb je prima herbergen. En een pelgrimsmenu is daar ook al prima, met een fles wijn en dat voor 15 euro. Althans 4 jaar geleden. Morgen(middag) naar de mis, dat is een mooie ervaring. Ik bewaar daar warme en fijne herinneringen aan. Fijne avond en een fijne dag morgen Drikus. Zeer welverdiende rustdag!
  2. Eugène en Ans Uiting - van de Pasch:
    16 april 2019
    Prachtig Drikus aankomen in Vezelay. Als je morgen echt een rustdag hebt en je houdt van mooie zang dan zou ik elke mis morgen volgen. De nonnen en broeder zongen prachtig in 2008. Dus ben benieuwd of dat nog zo is. Prachtige reis mooie verslagen. Dankjewel ik geniet weer. Buen Camino.
  3. Sieb:
    Ajax door tegen Juventus⚽️⚽️⚽️👍👍👍
  4. A. Jacobs:
    16 april 2019
    Mooi Drikus dat je al in Vezelay bent aangekomen. Je gaat super goed. VEZELAY is een van de mijlpalen. Mooie plaats zeker de moeite waard. De dienst moet je echt gaan bijwonen vond ik in ieder geval wel speciaal. De herbergen in Spanje vond ik echt niet zo slecht. Spanje is qua eten , drinken en slapen goedkoop. Geniet van je rustdag en dan weer buen camino