Het eind van de Meseta

26 april 2022 - Villar De Mazarife, Spanje

Dag 44  33km

Vandaag ongeveer het laatste stuk over de Meseta. Ik moet zeggen dat het me erg meegevallen is. Had ik niet zoveel regen gehad dan zou ik het zeker mooi gevonden hebben. Het is ook zeker niet zo dat ik niet genoten heb. Er waren echt schitterende stukken bij. Tijdens de droge en minder natte dagen heb ik daar ook prima gelopen. Omdat er maar enkele stukken met klimmetjes waren kon je er ook goed opschieten. Toch hoorde ik weer dat een aantal mensen de bus gepakt hadden, om dit deel van de Camino over te slaan. De stad Leon is ongeveer het eind van de Meseta. Door een grote stad lopen, zoals ook in Burgos vind ik over het algemeen niet zo prettig. Het is vermoeiend lopen met al het verkeer, de herrie en de uitlaatgassen. Ook heb je vaak stoplichten. Tussen het winkelende publiek door manoeuvreren  is weer een extra uitdaging. Leon is een moderne stad met een mooi oud centrum.  In dat centrum staat een grote kathedraal.Vlak voor het centrum trof ik 2 Nederlanders. Ik vind het wel prettig om na enige tijd een vreemde taal gesproken te hebben, weer eens Nederlands te spreken. Als je dan ook nog samen op een terras een kopje koffie kunt drinken wordt het helemaal gezellig. Ik weet niet waardoor het komt,maar soms heb je ineens een klik met iemand. Het kan niet alleen maar toeval zijn. Zo ging het gesprek met Evelien, één van de Nederlanders al snel over campers. Haar man had zelf een camper gebouwd en was nu onderweg in Spanje en Portugal. Hij wilde Evelien ook opzoeken. Dat vond ze echter niet zo'n goed idee. De Camino was haar ding en dat wilde ze ook zo houden. Haar man haalt haar nu met de camper op in Santiago de Compostella.Daarna gaan ze samen een deel van de route die Evelien gelopen heeft rijden.Het zelfde willen Gonnie en ik  t.z.t. met onze camper doen. Een klein uur voor ik mijn bestemming had bereikt begon het  weer eens te regenen. Gelukkig niet te hard. Maar een beetje nat kwam ik in de gemeentelijke herberg aan. Deze ziet er uitstekend uit. Mooie afgetimmerd slaapruimtes voor 4 personen. Douche en toilet zien er ook uitstekend uit. Dan is er nog een volledig ingerichte keuken met keramische kookplaat en een zo goed als nieuwe magnetron. Dat alles op basis van Donativo. Dus je betaalt wat het je waard is. Een mooi systeem vind ik dat. Dat zouden ze wat mij betreft wel op meerdere plekken mogen toepassen. De Spaanse hospitalero is ook één en al zorg. Zo hielp ze me met de regenhoes van mijn rugzak los te maken, om deze te drogen te hangen. Ze zei dat ik eerst vers water moest drinken en een snoepje eten voor ik wat anders ging doen. Jammer dat ik geen Spaans spreek, want zo is het was lastig mijn waardering uit te spreken. Er is een soort van gemeenschappelijke ruimte, waar je koffie en thee kunt drinken. Op de tafel staat een schaal met koekjes en één met mandarijntjes. Hier vermaak ik mij vanavond wel.

a mañana