Een mooie,zonnige wandeldag

27 april 2022 - Astorga, Spanje

Dag 46  27km

Vanochtend met een zonnetje vertrokken. Later op de dag zou het gaan onweren. Gelukkig is het daar niet van gekomen. Het weer is erg bepalend voor hoe je stemming is. Met zon ziet alles er gelijk veel fleuriger uit en is de stemming van de mensen ook gelijk beter. Het landschap was erg afwisselend en dat maakte het allemaal nog mooier. Af en toe waren er weer wat klimmetjes. Die waren goed te doen. Er waren mooie vergezichten,bossen en akkers. Ook boerenbedrijven met veeteelt heb ik gezien. Regelmatig kwamen we door een dorpje. De afwisseling was door dit alles maximaal. Ik kwam ook de Nederlander Albert, de ik twee dagen geleden ontmoet had weer tegen. Hij ging weer op zoek naar een kopje koffie. Later vandaag zag ik hem opnieuw. Hij moet behoorlijk hard gelopen hebben, want toen hij koffie ging drinken ben ik doorgelopen. Ook de plaatselijke bevolking is vriendelijker als het weer goed is. Zo kwam ik in contact met een lokale Spanjaard. Hij vertelde me dat er verderop een Albergue met een Nederlandse eigenaar was. Hoewel hij alleen maar Spaans spreekt en ik geen Spaans spreek, begrepen we elkaar toch. Als je maar moeite doet en met handen en voeten kom je een heel eind. Later werd ik nog door een Spanjaard,die bezig was een stalletje met eten en drinken te bouwen uitgenodigd om een glas witte wijn te drinken. Zoiets sla je natuurlijk niet af. Onderweg waren er meer stalletjes, waar je eten en drinken en vooral veel soorten fruit kon kopen. Bij één van die stalletjes betaalde je op basis van een donativo. Heel bijzonder vind ik dat. Ik ken het principe wel van de herbergen, maar niet van eten en drinken. Je geeft voor je brood of je fruit wat het je waard is. De verkoper riep steeds het is zelfbediening. Je pakt wat je hebben wilt. Het geld dat je er voor over hebt leg je vervolgens op tafel. Blijkbaar werkt dit systeem goed. Er lag namelijk al heel wat geld op tafel. Met dit soort intermezzo's verloopt de wandeldag snel. Voordat ik het goed en wel besefte was ik al vlak bij Astorga, de plaats waar ik vannacht blijf. Astorga is een redelijke grote plaats. Op de kaart leek dat niet zo. De herberg hier is erg simpel, bijna sober. Er is wel alles wat je nodig hebt. Er wordt ook veel gebruik van gemaakt. Er zijn nu meer dan 40 pelgrims en er zullen er vast nog wel een aantal bijkomen. Ik heb vandaag al twee mensen getroffen die in Leon zijn begonnen te lopen. Zij hebben twee weken vakantie en kunnen in de tijd net in Santiago komen. Dit was het weer voor nu

a mañana