Het gaat de goede kant op.

17 maart 2022 - Cluis, Frankrijk

Natuurlijk ga ik de goede kant op.Het zou wat zijn als ik de verkeerde kant op zou lopen. Nu is de aarde rond en zul je uiteindelijk ook wel op de plaats van bestemming uitkomen. Maar dan wordt het wel een heel eind lopen. Erger nog dan wordt het ook nog eens een heel eind zwemmen. Het gaat de goede kant op met de vochtigheid en nattigheid,waar ik het eerder over had.Dat scheelt een hoop gezeul en slalommen dan op een verregende route. Ik denk dat het vooral minder nat is omdat ik door wat hoger gelegen gebieden kom.Ik loop nu veel meer in de heuvels dan in dalen. Voor de rest is het weer hier nog niet zo geweldig.Redelijk fris, omdat ik nogal snel zweet,is deze temperatuur niet verkeerd voormij.De afgelopen dagen werd het steeds aan het eind van de middag wat aangenamer.Nu is dat niet zo er waait een ongure wind. Ik ben al op mijn eindbestemming en heb dus maar gauw weer de warmte opgezocht. Ik heb de nacht dus in een B&B doorgebracht. Heb er heerlijk geslapen. Ik was benieuwd naar het breakfast. Het Franse ontbijt stelt over het algemeen niet veel voor. Vaak alleen een stuk stokbrood met jam en een sloot koffie. Bij Madame Mativon kon ik geen kopje ontdekken.Tot ze mij hielp en de hele pot koffie leegkieperde in de soepkom die voor me stond. Ik kijk wel eens naar Bed en Breakfast op de televisie.Heel vaak wordt daar vooral veel aandacht besteed aan het ontbijt met veelal streekproducten,verse broodjes,meerdere soorten beleg en verse sapjes. Zou mij Franse ontbijt hiermee te vergelijken zijn? Welnu ik werd verwend met lekkere croissantjes ,chocolade-broodjes en andere verse broodjes. Als beleg zelfgemaakte aardbeien-en perenjam.(geen kaas of vleeswaren)Daarbij een versgeperste glas sinaasappelsap,een flesje melk en koffie. Vervolgens een fruithapje,appelmoes (wie bedenkt het?) En nog een caramelpuddinkje toe. Uitgerust en voldaan kon mijn wandeldag beginnen. Ik probeer dagelijks rond de 25 km te lopen. Voor vandaag was er geen pelgrimonderdak op die afstand te vinden.Daarom werd het een korte etappe van 16km.Aangekomen bij de pelgrimsgite werd ik verrast door een briefje op de deur. Meneer,de sleutel ligt onder de steen links, ik zie u straks. Ik tilde de steen uit het trottoir en waarrempel daar lag de sleutel.(zie de foto's). Een huisje voor mij alleen,wat een verassing. En bovendien nog van vele gemakken voorzien.Een wasdroger,zodat ik mijn kleren(met de hand) kon wassen en ze in de droger kon drogen. Wassen is niet het probleem,maar je kleren droog krijgen is bijna niet te doen met dit weer. Of om met je natte was in je rugzak op pad te gaan is ook niet aanlokkelijk. Verder was er een gasstel en een magnetron aanwezig. Ik had gisteren bij de Lidl al wat proviand ingeslagen. Inderdaad een magnetronmaaltijd,wat fruit en noten,voor de lekker nog sinaasappelkoekjes. Het scheelde me wel weer een paar kilo extra tillen in mijn rugzak,maar dat was goed te doen.

Al lopende spelen er allerlei gedachten door mijn hoofd. Soms vind ik dat prachtige ideeën en inzichten,die ik graag zou willen vasthouden. Op de plaats van bestemming zijn ze vaak al weer weggesmolten,als sneeuw voor de zon.Of onderweg zijn ze al weer vervangen door andere inzichten. Ik heb mij voorgenomen die inzichten meer te behouden en te delen in de blog. Dus zo nu en dan zal ik één van mijn overpeinzingen en beschouwingen in deze blog vermelden.Wat ik wil proberen is over te brengen wat er anders is aan een pelgrimstocht dan aan een wandeling. Ik hoop dat dit gewaardeerd wordt.

Tot morgen maar weer.

1. René Heinrichs:
    17 maart 2022
    Mooi om jouw wederwaardigheden te lezen Drikus. Geniet van de pelgrimage. En verwen vooral jouw voeten. Zij worden gevraagd om je naar SdC te brengen. Ultreija.
  2. Eugene Uiting:
    18 maart 2022
    Heerlijk om samen met jou onderweg te zijn. Dank voor het delen en ben benieuwd naar je overpeinzingen. Buen Camino