Genieten van de mooie omgeving

26 maart 2022 - Périgueux, Frankrijk

Vandaag een rustige wandeldag. Niet dat het allemaal vanzelf ging,want de klimmetjes en afdalingen blijven pittig voor iemand uit het vlakke landje. 'S morgens bij de start is het nog fris. Dat heeft ook wel iets, de frisse ochtend instappen. Later op de dag krijgt de zon steeds meer kracht. Even na het middag uur werd het tijd om me van de eerste kledinglaag te ontdoen.Ik moet zeggen dat het lopen zonder jas een stuk prettiger loopt. Daarentegen heeft het ook een nadeel,want waar laat ik mijn telefoon als ik deze niet nodig heb? Dan maar in mijn broekzak. Al loopt dat niet zo fijn.Als je moeilijke bewegingen moet maken, wat regelmatig gebeurd,zit de telefoon altijd in de weg. Je kon zien dat het vandaag weekend is, want af en toe kwam ik wat wandelaars tegen of mensen die picknicken. Overigens vergeleken met Nederland kom je erg weinig wandelaars tegen. Wie ik ook nog ben tegengekomen zijn de pelgrims. Behalve de pelgrims die ik in Limoges ontmoette. Ik hoor steeds op mijn overnachtingsadres dat het Nederlandse stel een dag achter mij loopt. Blijkbaar lopen ze de zelfde afstanden als ik en kiezen ze ook nog eens de zelfde overnachtingsplekken uit. In Coquille kwam er nog een Française uit de buurt van Parijs aanfietsen. Ook onderweg naar Santiago de Compostella. Voor het overige erg rustig en vooral alleen lopen. Dat gaat goed kan ik mijn eigen tempo aanhouden,dat is het minst vermoeiend. Vanavond ben ik nog even Perigeux ingelopen. Ik zit in de buurt van het station. Zoals in zoveel steden zijn de wijken rondom het station vaak niet de beste. Periqeux is daarom geen uitzondering. Wat een vervallen en verpauperde huizen. Afgebladderde luiken,die jaren geen likje verf hebben gezien,zijn vaak gesloten. De deuren zien er al even, somber uit. Soms zijn het totaal verroeste stalen deuren. Je kunt je niet voorstellen dat hier nog mensen wonen. Toch heb ik ze de sleutels zien pakken en naar binnen gaan. Wat hebben wij in Nederland het hiermee vergeleken dan ontzettend goed. Ik heb een paar foto's gemaakt van die armoede,maar dat is nog niet half het beeld van wat ik heb gezien.

Dit was het weer geniet het weekend nog van het mooie weer en vergeet niet de klok vooruit te zetten.