Een natte dag

22 april 2022 - Villalcázar de Sirga, Spanje

Dag 41 34km

Vanochtend met fris, maar droog weer vertrokken. Al gauw kregen we weer zo'n fikse klim voor de kiezen. Een eindeloze weg die maar blijft stijgen met een stijgingspercentage van in dit geval 12 procent. Als je dan eindelijk denkt de top bereikt te hebben,komen er nog een aantal bochten die je nog verder omhoog leiden. Als je daarna weer kunt afdalen geeft je dat een prettig gevoel,want je wordt als het ware in een goed tempo naar beneden geduwd. Helaas was in dit geval de afdaling net zo steil als de stijging. En je weet dat je in dezelfde versnelling als je de berg op gaat deze ook moet afdalen. In deze situatie was dat nog meer gewenst. De weg naar beneden was namelijk van beton,met daarop fijn grind. Ik was dus extra voorzichtig. Toen ik vooruit naar beneden keek besefte ik ineens dat ik hoogtevrees heb. Die gedachte kon ik gelukkig opzij zetten door me op de weg te concentreren. Velen vinden de Spaanse hoogvlakte de Meseta maar een saai stuk van de Camino Français. Nu zijn er ongetwijfeld saaie stukken bij, maar over het geheel genomen is er toch wel veel afwisseling. Ik heb het al gehad over de soms pittige heuvels. Ook voerde een stuk langs een kanaal. De natuur, met in bloei komende planten is ook aantrekkelijk Na enige tijd begon het weer te regenen. Sinds ik meer dan 40 dagen geleden ben vertrokken, heeft het best vaak geregend. In al die dagen is het op de vingers van één hand te tellen dat ik zonder jas heb gelopen. En dan heb ik ook nog eens alleen maar 's middags mijn jas uit gedaan, ' s morgens was het daarvoor te koud. Tijdens een pauze in een café hoorde ik een paar pelgrims zeggen dat ze de regen zat waren en er voor vandaag mee zouden stoppen.  Ook een Deense jongeman, die ik kort sprak zei te zullen stoppen.  Ik verwachtte dat Denen wel iets gewend zijn wat regen betreft.  Ik zei hem nog 12km door te zullen lopen. De komende dagen wordt er weer regen en soms zelfs onweer voorspeld. Gelukkig is mijn ervaring dat de voorspellingen niet altijd uitkomen. Verkleumd kwam ik vanmiddag op mijn overnachtingsadres aan. Daar bleek de verwarming niet te werken. Er was wel een houthaard,die de beheerder wilde aansteken. Na een warme douche viel het toen wel uit te houden. 's avonds werd mij een koningsmaal voorgezet met een salade, bonenschotel met spek en worst, kool met bonen en heel veel kip.

Voor vandaag was dat het weer,morgen meer. Prettig weekend

1. Louis M G A Esser:
    23 april 2022
    Heftig verhaal "Trois bisous"..! Ligt de "Camino français op de Spáánse hoogvlakte...?? ("Wel 'n béétje bij de les blijven hè..!") 🤣🙏👍
  2. Drikus:
    23 april 2022
    Bedankt weer voor je reactie trouwe volger Louis. De Camino Français loopt van Saint Jean Pied de Port naar Santiago de Compostella, loopt dus over de Spaanse hoogvlakte. Zo leer jij ook nog wat.👍👏