Hoe ver is het nog naar Compostella?

28 maart 2022 - Fraisse, Frankrijk

Dag 16  33km

De dag begon met een mooie zonsopgang en eindigde met een mooie zonsondergang.  Daartussen speelt zich het leven af. Voor mij was het een pittige wandeling van ruim 33km. In een mooie natuur met bloeiende planten en fluitende vogels is dat geen straf. Op een gegeven ogenblik stond er ongeveer 25m een ree voor mij. Toen hij mij zag maakte hij dat hij wegkwam. De omgeving is hier prachtig en erg afwisselend. Onderweg kwam ik ook de eerste langeafstand wandelaars tegen. Na een paar woorden gewisseld te hebben bleken het Nederlanders te zijn.Ik kwam ze met recht tegen,want ze liepen in tegengestelde richting dan ik. Ze waren onderweg naar het kasteel waar ik vandaan kwam. In de overnachtingsplaats waar ik nu verblijf zit ook nog een Belgische. Toevallig had ik haar al aan de telefoon gekregen toen ik een plek in Coquille reserveerde en zij daar op dat je moment verbleef. Zij werd ingeschakeld om te vertalen.

Misschien vraag je je af hoever het nog is tot Santiago. Eigenlijk gaat het daar niet om.Het gaat niet om het doel,maar het gaat om de tocht. Daarin beleef je van alles en heb je bijzondere ontmoetingen. Het bijzondere is ook dat je steeds andere afstanden tegenkomt. Op de plaats waar ik vertrokken ben Augy sur Aubois hangt een kaart met nog 1400km naar Santiago. Ongeveer 100km verderop kwam ik een bord tegen met nog 1678km naar Santiago. Nog weer 100km verderop was het nog 1210km. Je kunt er dus geen peil op trekken. Volgens mij hangt het ook af welke route je volgt,want er zijn er verschillende. Zelfs de GPS op mijn telefoon was van streek. Toen ik 4 uur gelopen had, gaf de GPS aan dat ik 4km had afgelegd. Nou dat schiet op! Het heeft geen zin om je daar druk om te maken. Het gaat immers om de tocht. Op een gegeven moment wordt het ook weer rechtgetrokken en blijk ik met inbegrip van de pauzes een kleine 4km per uur gelopen te hebben.

Morgen weer verder a demain.