De wandel omgeving blijft boeien

2 mei 2022 - Samos, Spanje

Dag 51  32km

Ik dacht dat ik kwa landschap het mooiste wel gezien zou hebben nu de bergen zo'n beetje achter de rug waren. Mij werd verteld dat na O Cebreiro de route vooral vlak zou zijn.  De werkelijkheid bleek echter totaal anders. Helemaal geen vlak landschap. Integendeel vanaf vertrek ging het flink omhoog. Niet heel stijl, maar wel regelmatig. Af en toe een vlak stuk en dan weer verder omhoog. Uiteindelijk kwam er weer zo'n pittige klim,die eindeloos door leek te gaan. Na deze stijle klim ging het vooral omlaag. Af en toe weer een stukje omhoog. Het landschap was erg mooi. Smalle paadjes door bossen die eruit zagen als oerbossen. Schitterend. Af en toe een klein dorpje. De dorpjes die er redelijk armoedig, met af en toe vervallen woningen,uit zagen,worden vooral door boeren bevolkt. Het leek even terug in de tijd. Kleine boertjes, die hun vee door het dorp naar de weilanden voerden. Bergop over smalle paadjes. Als ik zo'n kudde tegen kwam, moest ik aan de kant van de weg blijven staan, zodat de koeien konden passeren. De afgelopen dagen heb ik de zelfde afstanden gelopen als Arie. We spraken dan in dezelfde Albergue af. 'S avonds gingen we dan samen uit eten. Arie loopt alsof de duivel hem op de hielen zit. Een heel stevig tempo. Samen lopen zou voor mij veel te snel gaan. We lopen daarom ieder ons eigen tempo. Ik vind het wel bijzonder dat Arie zo snel loopt. Hij zeult een rugzak met 17kg aan gewicht mee. Daarbij rookt hij regelmatig als een pelgrim, of beter gezegd als een ketter.In deze fase van de Camino kom je telkens dezelfde mensen tegen. De meesten lopen 25 tot 30km per dag. Dan tref je elkaar onderweg of bij de overnachtingsplaatsen. Het zijn vooral Spanjaarden, Amerikanen, wat Duitsers en Italianen die ik tref. Soms mis je ook wel eens iemand. Dan vraag je je af of die persoon het wat kalmer aan doet, of is afgehaakt. Roelof zie ik ook dagelijks wel even. Aanvankelijk zei hij maximaal 30km per dag te willen lopen. Hij loopt echter meer en ook nog snel, want hij is dagelijks redelijk vroeg op de eindbestemming. Voor Arie en mij is dat vandaag het klooster in Samos. Op zich een prima plek. Met wel als nadeel dat het hier snel afkoelt en dat de ruimte niet verwarmd wordt. Dat betekent op tijd in de warme slaapzak.

a mañana