Op zoek naar een slaapplaats

23 maart 2022 - Flavignac, Frankrijk

Dag 11  25km

Vandaag de eerste pelgrims ontmoet. Een man met zijn vriendin en zijn zoon. Het gesprek op de gang was van korte duur. De zoon had een voetblessure en ze waren bezig een treinverbinding te vinden,zodat hij naar Nederland terug kan reizen. Er zouden nog twee pelgrims in het gebouw moeten verblijven. Die heb ik echter niet gezien. Gisteren had ik geprobeerd om een slaapplaats te vinden maar dat is niet gelukt. Dan maar op pad en onderweg iets proberen te vinden. Eerst de stad maar eens uitkomen. Het was behoorlijk druk. Na ruim een uur,had ik het buitengebied bereikt. Om te wandelen zeker leuker dan de stad. Onderweg niet zoveel bijzonderheden meegemaakt. Het was een rustige wandeldag. Het weer was wel prachtig. 22 graden met zon. Een prima wandeltemperatuur. Wat mij betreft hoeft het ook niet warmer te worden. Dan ga ik erg zweten en dat is minder prettig. Gebeurde er dan niets bijzonders onderweg? Jawel hoor de laatste 6 km moeten nog aan bod komen. Of het zijn de eerste 6km of de laatste, maar een verrassing staat me dan te wachten. Dit keer was ik niet in het bos toen ik het spoor bijster raakte,maar op een akker. Het karrespoor waar ik op liep eindigde op een akker,die door de boer alwas ingezaaid. Het leek me niet de bedoeling dat ik door die pas gezaaide akker zou struinen. Ik liep dus naar de rand vande akker. Om er helemaal van af te komen, moest ik drie rijen prikkeldraad over. Alsof dat nog niet erg genoeg was,zaten er ook nog prikkelige bramenstruiken tussen. Zonder kleerscheuren maar met wat schrammen kwam ik er doorheen. Om op een volgend karrespoor te komen moest ik nog een keer over prikkeldraad en door bramenstruiken.Dat ging iets makkelijker. Je wordt er aldoende handiger. Het karrespoor leidde weer over de akker. Dit keer kon ik dat spoor goed volgen. Het was wel opvallend dat ook het karrespoor was ingezaaid. Ik was blij dat ik korte tijd later weer op een verharde weg uitkwam. Ondertussen had ik nog steeds geen slaapplaats gevonden. Ik had onderweg wel gebeld met de pelgrimsherberg annex camping. Een bandje liet me weten dat de camping en het overnachtingsadres waren opgeheven. Voor pelgrims werd een telefoonnummer opgegeven. Maar dat gebeurde zo snel en werd ook niet herhaald, dat ik na drie keer afluisteren nog maar een paar nummers kon noteren. Dat schoot dus ook niet op. Dan maar over op plan B. Vragen in Flavignac of iemand een overnachtingsplaats weet. En waar ga je in Frankrijk dan als eerste naartoe? Naar le  Mairie, het gemeentehuis. Toen ik de eerste de beste mevrouw in het gemeentehuis vroeg of ze me kon helpen bij het vinden van een slaapplaats bood ze me een sleutel aan voor € 10. Dat vond ik een goede deal. Voordat ze zich zou bedenken, dook ik in mijn rugzak en viste er € 10 uit. Met de sleutel opweg naar mijn slaapplaats. Een kamer met 2 stapelbedden en een keukentje. Douche en toilet zijn ook aanwezig. Meer heeft een pelgrim niet nodig. Er waren zelfs nog etenswaren aanwezig, zodat ik ook nog een maaltijd kan brouwen.Morgen weer een nieuwe dag.

fijne avond a demain

1. Hans:
    23 maart 2022
    Ik ken die slaapplaats, tegenover de kerk.
    Morgen naar Charlize, daar zijn plaatsen genoeg.